- Innowacje w przedszkolu -Nowość♥
- Projekt Muzyczny -Monika Malinowska
- PROJEKT EDUKACYJNY-MONIKA MALINOWSKA
- PROGRAM WŁASNY TEMAT: „ GRAJĄCE PRZEDSZKOLAKI”- Monika Malinowska
- ,, JESTEM ...-EWA JARUGA
- „Mali muzykanci- nauka gry na flażolecie”-Marzena Krajewska-Bigos
- Innowacja pedagogiczna „Zdrowy i bezpieczny przedszkolak” Anna Salachna Agnieszka Błaszkiewicz
- INNOWACJA PEDAGOGICZNA „KODOWANIE NIE NA EKRANIE „-A. Koncewicz
Innowacje w przedszkolu -Nowość♥
Innowacja realizowana przez nauczycielki gr.VIA A (Beata Oleksińska ,Aneta Koncewicz)
Projekt zajęć dodatkowych dla dzieci 5,6 letnich z obsługą komputera. Enter - klawisz wejścia, akceptacji lub jako Return klawisz powrotu, umożliwi dzieciom wejście do nieznanego świata grafiki komputerowej lub pomoże powrócić w atrakcyjnej formie do zadań podnoszących ich sprawność w różnych obszarach. Projekt realizowany będzie w formie nieodpłatnych zajęć odbywających się raz w tygodniu i trwających do 30 minut. Treści kształcenia zawarte w projekcie będą realizowane przy wykorzystaniu programu graficznego Paint oraz multimedialnych programów komputerowych posiadających wartości aktywizujące i kształtujące rozwój dziecka. Projekt dotyczy trzech rodzajów aktywności edukacyjnej dzieci przedszkolnych, które ogólnie można określić jako prosta nauka, rozwiązywanie problemów i rozwój kreatywności.
CELE GŁÓWNE PROJEKTU:
- przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego życia w społeczeństwie informacyjnym.
- nauczanie podstawowych zasad posługiwania się komputerem
- wdrażanie do bezpiecznego i higienicznego korzystania z komputera
- wykorzystanie komputera do zdobywania nowych doświadczeń i umiejętności
- wyrównanie szans edukacyjnych dzieci, które potrzebują dodatkowego wsparcia.
PROJEKT SKŁADA SIĘ Z TRZECH DZIAŁÓW:
I. Zapoznanie z komputerem.
Wszystkie dzieci biorące udział w projekcie poznają:
- budowę komputera i pierwsze czynności związane z jego obsługą.
- zasady prawidłowego i bezpiecznego korzystania z komputera.
- zagrożenia związane z niewłaściwym korzystaniem z komputera i oprogramowania.
- sposoby wykorzystania komputera w różnych dziedzinach życia.
II. Zdobywanie i rozwijanie umiejętności manualnych w pracy z komputerem dla dzieci przejawiających uzdolnienia plastyczne.
Dzieci biorące udział w tej części projektu poznają:
- program graficzny Paint. Rysowanie i malowanie na ekranie.
- elementy budowy okna edytora grafiki, narzędzia do rysowania.
III. Rozwijanie i utrwalanie umiejętności dla dzieci potrzebujących dodatkowego wsparcia.
Dzieci biorące udział w tej części projektu poznają programy edukacyjne do nauki i rozwiązywania zadań, które sprawiają dzieciom trudności: składanie puzzli, utrwalanie kształtów figur geometrycznych, gry zręcznościowe, ćwiczące refleks i spostrzegawczość, poznawanie i utrwalanie liter, utrwalanie cyfr, kolorowanie i gry planszowe.
METODY I FORMY PRACY:
Podczas realizacji projektu będą stosowane następujące metody:
- podająca - informacyjna (wyjaśnienie, opis),
- pokaz,
- praktyczne działanie,
- gry dydaktyczne z wykorzystaniem programów edukacyjnych dla dzieci.
Wszystkie dzieci z grupy VI mogą skorzystać z zajęć w miarę sowich potrzeb i możliwości.
I. ZAPOZNANIE Z KOMPUTEREM
Tematyka
Umiejętności zdobyte przez dzieci
Zapoznanie z budową laptopa i pierwszymi czynnościami związanymi z obsługą.
- dziecko potrafi wskazać mysz, klawiaturę, monitor,
- wie, do czego służą poszczególne elementy,
Demonstracja działania urządzenia i jego zastosowanie.
- dziecko potrafi samodzielnie włączyć laptopa,
- wie, jak się nim posługuje,
Zasady prawidłowego i bezpiecznego korzystania z komputera.
- dziecko zachowuje prawidłową odległość od monitora oraz właściwą postawę podczas siedzenia,
- świadome jest, że czas pracy z komputerem jest ograniczony i ściśle określony przez nauczyciela,
Zapoznanie z zagrożeniami związanymi z niewłaściwym korzystaniem z komputera i oprogramowania.
- dziecko przestrzega ustalonego regulaminu,
- zna szkodliwy wpływ komputera przy niewłaściwym użytkowaniu,
Sposoby wykorzystania komputera w różnych dziedzinach życia.
- dziecko zna szerokie zastosowanie komputera w życiu codziennym każdego człowieka: banki, sklepy, urzędy….
- rozumie potrzebę komputeryzacji i wynikających z niej korzyści,
III. ZDOBYWANIE I ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI MANUALNYCH
W PRACY Z KOMPUTEREM.
Zapoznanie z programem graficznym Paint – rysowanie i malowanie na ekranie.
Tematyka
Umiejętności zdobyte przez dzieci
Omówienie elementów budowy okna edytora grafiki.
- dziecko wskazuje poszczególne elementy edytora grafiki i potrafi objaśnić ich zastosowanie.
Zapoznanie z narzędziami do rysowania.
- wie, które narzędzia służą do rysowania, potrafi rysować posługując się myszką,
- rozwija koordynację wzrokowo – ruchową i precyzję ruchów.
Poznanie narzędzi do malowania i kolorowania gotowych rysunków.
- wie, jakie narzędzia wykorzystuje się do malowania i kolorowania,
- dokonuje wyboru koloru, wypełnia kontur wybranym kolorem.
Ćwiczenia utrwalające poznane wcześniej narzędzia graficzne – wykorzystanie programu Paint do ćwiczeń sprawnościowych.
- wykonuje różnorodne kompozycje graficzne wykorzystując poznane narzędzia,
- sprawnie i precyzyjnie manipuluje myszką,
- samodzielnie projektuje i dokonuje poprawek, wykorzystując gumkę.
III. KORZYSTANIE Z PROGRAMÓW I GIER EDUKACYJNYCH
Tematyka
Umiejętności zdobyte przez dzieci
Zapoznanie z programami edukacyjnymi
- dziecko wie, jakie programy są korzystne dla pogłębiania wiedzy,
Poznanie sposobów uruchamiania gier edukacyjnych
- samodzielnie uruchamia grę edukacyjną,
Zastosowanie gier edukacyjnych do nauki i rozwiązywania wyznaczonych zadań:
- składanie puzzli,
- utrwalanie kształtów figur geometrycznych,
- gry zręcznościowe, ćwiczące refleks i spostrzegawczość,
- poznawanie i utrwalanie liter,
- utrwalanie cyfr,
- kolorowani i gry planszowe.
- manipulując myszką układa obrazki z części w całość,
- rozpoznaje i nazywa figury geometryczne,
- rozwija zdolność logicznego myślenia,
- utrwala poznane litery, tworzy i odczytuje wyrazy,
- wykonuje zadania usprawniające umiejętność liczenia,
- utrwala kolory, pobudza wyobraźnię.
OCZEKIWANE REZULTATY:
Dziecko:
- zna podstawowe nazwy zestawu komputerowego: klawiatura, mysz, monitor, drukarka;
- zna zastosowanie i sposób działania urządzenia;
- przestrzega zasad prawidłowego korzystania z komputera: odległość od monitora, prawidłowa postawa podczas siedzenia, czas spędzony przed komputerem;
- zna elementy okna edytora grafiki posługuje się nimi przy tworzeniu samodzielnych rysunków, wypełnianiu kolorem gotowych konturów, komponowaniu z figur geometrycznych,
- precyzyjnie wykonuje ruchy podczas posługiwania się myszą;
- potrafi uruchomić grę edukacyjną i wykonać wyznaczone zadanie;
- uświadamia sobie zagrożenia, jakie niesie za sobą niewłaściwe korzystanie z komputera.
EWALUACJA PROJEKTU:
Sprawozdanie z realizacji projektu
Ekspozycja prac
Materiały wykorzystane podczas zajęć:
Prezentacje własne: Tajemnice komputera, Otwarcie na świat
Ćwiczenia interaktywne dla przedszkolaków MAC EDUKACJA S.A.
Gry interaktywne dla trzylatka Wydawnictwo JUKA
Gry interaktywne dla czterolatka Wydawnictwo JUKA
Gry interaktywne dla trzy- i czterolatka Wydawnictwo JUKA
Gry interaktywne dla pięcio- i sześciolatka Wydawnictwo JUKA
U. Kozłowska „Akademia Malucha – LITERY” , WILGA Sp. z o.o.
U. Kozłowska „Akademia Malucha – LICZBY” , WILGA Sp. z o.o.
U. Kozłowska „Akademia Malucha – KSZTAŁTY”, WILGA Sp. z o.o.
U. Kozłowska „Akademia Malucha – KOLORY”, WILGA Sp. z o.o.
Gry edukacyjne „Bystry umysł”
Kolekcja łamigłówek logicznych „Mądra głowa”
Mały Adibu w wesołym cyrku
Bolek i Lolek – „Alfabet i nauka czytania”
Opracowała: Beata Oleksińska